Jak powinna odżywiać się mama? – Spotkanie z EKSPERTEM

Mama to taki ZAWÓD, w którym odżywianie niestety nie jest najistotniejszym celem do realizacji w ciągu doby. Niejednokrotnie podczas spotkań z zaprzyjaźnionymi MAMAMI, narzekałyśmy o tym, jak to nie pijemy ciepłej kawy i jemy zimne obiady. Jednak nie pamiętam, abyśmy dochodziły do KONSTRUKTYWNYCH WNIOSKÓW, że

ZDROWE ODŻYWIANIE

to drugi po odpoczynku fundament, do bycia 100% mamą. Bo czego nie dajesz SOBIE, trudno dać INNYM.

Przyszedł taki moment w moim życiu, że moje SAMOPOCZUCIE tak bardzo mnie MĘCZYŁO, ZMĘCZENIE się nakładało i piętnowało, a ból w mięśniach i stawach utrudniał codzienność.

Postanowiłam coś zmienić, jakoś zadziałać, ponieważ efekty mojej frustracji były widoczne gołym okiem – sfrustrowane dzieci i mąż. I wtedy właśnie na pomoc przyszła mi historia Gosi. Czytając jej artykuły uświadomiłam sobie, że potrzebuję przede wszystkim zacząć od odżywiania, a raczej wprowadzić zdrowe odżywianie.

Choć w moim domu nigdy nie było wiele słodyczy, ponieważ dzieci mają ograniczony do nich dostęp, a ja złe odżywianie postrzegałam przede wszystkim jako nadmiar słodyczy i dań gotowych, nie bardzo widziałam problem. Zaczęłam go zauważać , kiedy przeczytałam, że odżywianie to nie tylko to co jem, ale jak jem, kiedy jem, w jakich warunkach, w jakich proporcjach i wówczas rozpoczął się proces zmiany.

Teraz z perspektywy czasu wiem, że muszę pilnować ZDROWEGO ODŻYWIANIA, na przykład regularnego picia wody. Wystarczy bowiem kilka dni bez tego i moje samopoczucie zdecydowanie spada, a nerwowość wraca ze zdwojoną siłą.

W związku z tym wszystkim Małgosia zgodziła się PODAĆ DALEJ, jej „ZŁOTE RADY” na POCZĄTEK ZMIANY.

„[…] istnieje kilka zdrowych nawyków, które warto wprowadzić do swojego życia. Zwracasz uwagę na to, w jaki sposób spożywasz posiłki? Ile posiłków dziennie jesz? Czy jesz o regularnych porach w ciągu dnia? Jaką pozycję przyjmujesz? Czy jesz w pośpiechu? O której jesz ostatni posiłek? Może warto się temu przyjrzeć?

Ile posiłków dziennie jeść?

Kiedyś jadłam często i mało. Jednak jak się później okazało źle to wpłynęło na moje zdrowie. Ile posiłków dziennie powinno się spożywać i dlaczego jest to tak ważne? Regularność, 3-4 posiłki dziennie i nie podjadanie.

Częste podjadanie w ciągu dnia nie służy naszemu zdrowiu. Ten post między posiłkami jest dość istotny. Nieregularne spożywanie posiłków + podjadanie między posiłkami powoduje problemy z gospodarką insulinowo-cukrową, np. insulinooporność. A to dalej może prowadzić do cukrzycy. To tylko jeden przykład, bo można nabawić się wielu chorób przez nieregularne spożywanie posiłków i ciągłe podjadanie. Nasz organizm też potrzebuje odpocząć w ciągu dnia, a nie non stop trawić i trawić. Warto spożywać 3-4 treściwe posiłki, a w międzyczasie tylko się nawadniać.

Odpowiednie nawodnienie

Między posiłkami warto popijać dobrej jakości wodę (wysokozmineralizowaną) i napary ziołowe. Jeśli odczuwasz głód lub masz ochotę coś przekąsić sięgnij po szklankę wody lub herbatkę ziołową. To jest właśnie idealny czas na popijanie takiego napoju.

Dwa wpisy, które mogą Was zainteresować: Jak pić więcej wody?, Jakie zioła warto pić?.

Ostatni posiłek 3h przed snem

Nasza nocna regeneracja ma ogromny wpływ m.in. na odporność. Kiedy jemy dość późno kolację nie dajemy szansy naszemu organizmowi na regenerację i uruchomienie potencjału naprawczego. Post nocny to złoto! Najlepiej spożywać kolację koło 18-19 i kłaść się spać oczywiście dość wcześnie zgodnie z naszym zegarem biologicznym. Właściwie to powinno się jeść kolację ok. 3h przed snem. Jeśli chodzisz spać późno np. o 12 w nocy to raczej ta zasada Cię nie obowiązuje, bo musiałbyś zjeść kolację o 22. To jest jednak stanowczo za późno. Dlatego napisałam 18-19, bo jest to idealna pora dla osób, które kładą się spać tak jak ja ok. 22.

Bez pośpiechu/dokładne gryzienie/odpowiednia pozycja

Spokojne spożywanie posiłków, bez pośpiechu i bardzo dokładne przeżuwanie. Kiedy myślimy i patrzymy na potrawę nasz organizm przygotowuje się na przyjęcie pokarmu, a więc proces trawienia zaczyna się w głowie. Warto przyjąć odpowiednią pozycję czyli siedzimy przy stole wyprostowani. Posiłek to nie wyścigi, a więc powoli i dokładnie gryziemy. Dzięki temu jedzenie jest prawidłowo przetwarzane w naszym układzie pokarmowym.

Żucie gumy między posiłkami i picie płynów podczas spożywania posiłków przyczynia się do zaburzeń trawienia.

Te 4 nawyki, o których napisałam są naprawdę istotne. Co z tego, że będziesz sięgać po zdrową eko żywność jeśli w ciągu dnia cały czas coś podjadasz albo jesz późno kolację, a posiłek zjadasz w pośpiechu i nie nawadniasz się?

Pomyśl o tym 🙂”

Trzeba wiedzieć, że praca nad zmianą sposobu odżywiania, nawyków żywieniowych, nie jest łatwa, ale na pewno WARTA ZACHODU. To jest zmiana, która wpływa na całe TWOJE ŻYCIE. Jej efekty widoczne są już po dwóch tygodniach (bez ściemy, tylko na serio, bo oszukiwanie nie ma sensu – najbardziej rani CIEBIE) !!!

Oczywiście przychodzi taka pokusa, że przecież ja: 1) nie mam na to wszystko czasu, 2) nie mam kasy, 3) nie mam możliwości i pewnie wiele „NIE MAM” moglibyśmy wymienić. Problem nie wiąże się z zewnętrznymi czynnikami, ale z naszym wnętrzem. Jeśli jestem zdeterminowana, bo mam świadomość, że to kształtuje nie tylko mój świat, ale także świat MOICH DZIECI i ich nawyki, to „gra jest warta świeczki”.

ZDROWE ODŻYWIANIE to nie miliony wydane w eko-sklepie, ale cały sposób myślenia i podejmowania refleksji nad tym co i w jaki sposób warto jeść. HIGIENA ODŻYWIANIA to większa część sukcesu.

Zatem jeśli jeszcze się zastanawiasz, nie zwlekaj, ale ZACZNIJ JUŻ DZIŚ!!!

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *